20 χρόνια

H Εγκατάσταση ενός Συστήματος Ποιότητας σύμφωνα με το Πρότυπο ISO 9001:2000 σε έναν Οργανισμό Υγείας

3.jpg

του ΣΤΑΥΡΟΥ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ - Διευθυντής Μελετών, ΑΡΙΣΤΗ Συμβουλευτική
Δημοσιεύτηκε στην Ημερησία τον Οκτώβριο του 2005

 

Η αξιολόγηση της ποιότητας στην παροχή υπηρεσιών Υγείας γενικά και στη δευτεροβάθμια φροντίδα υγείας μέσα από τα νοσοκομεία ειδικότερα, αποτελεί θέμα ζωτικής σημασίας για το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο και συγκεκριμενοποιείται, με δραματικό ενίοτε τρόπο, από τους πολίτες - ασθενείς και το συγγενικό τους περιβάλλον, αφού συνήθως εστιάζει σε συγκεκριμένα περιστατικά, ειδικά σε κλειστές κοινωνίες. Άλλωστε, η φήμη ενός Οργανισμού προσφοράς υπηρεσιών υγείας στηρίζεται στην εντύπωση που έχει σχηματίσει η κοινωνία για τον Οργανισμό αυτό και αντανακλά το επίπεδο ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών.

Η αξιολόγηση της ποιότητας ιατρικών και νοσηλευτικών πράξεων, μέσα σε ένα τέτοιο περιβάλλον, αν και δύσκολη, οφείλει να είναι πολύ καλά τεκμηριωμένη και μπορεί να συντελεστεί κατ' αρχάς, με την πιστοποίηση της ποιότητας.

Η Διοίκηση ενός Οργανισμού Υγείας μπορεί να προχωρήσει στη εγκατάσταση ενός Συστήματος Ποιότητας σύμφωνα με το πρότυπο ISO9001:2008, αντιλαμβανόμενη ότι η αξιολόγηση της ποιότητας και η διαφάνεια στις υγειονομικές διαδικασίες και λειτουργίες είναι πλέον αναγκαία: α) διότι έχει αυξηθεί η ευαισθησία των ασθενών αναφορικά με την ποιότητα ζωής και νοσηλείας τους β) εξαιτίας του φόβου των πολιτών ότι οι περιορισμοί στις δαπάνες για την υγεία θα οδηγήσουν αναγκαστικά σε μειωμένη ποιότητα στην παροχή των αντίστοιχων υπηρεσιών, γ) επειδή το ίδιο το ιατρικό, νοσηλευτικό & διοικητικό προσωπικό είναι ευαισθητοποιημένο και διαθέσιμο να χρησιμοποιήσει συστηματικές προσπάθειες για την καλύτερη και αποδοτικότερη παρουσίαση των διαθέσιμων ανθρωπίνων και υλικών πόρων και δ) διότι η ελληνική κοινωνία (και κατ' επέκταση η Ευρωπαϊκή Ένωση) έχει συστηματικό ενδιαφέρον για τη συσχέτιση συστημάτων πληρωμής με βάση την αποδοτικότητα ή την περίπτωση της ασθένειας.

Το ISO9001:2008 είναι ένα πρότυπο, το οποίο καθορίζει γενικές αρχές οργάνωσης, μέσα από ένα πλαίσιο απαιτήσεων σε συγκεκριμένους τομείς λειτουργίας ενός Οργανισμού. Το Πρότυπο έχει γενικές απαιτήσεις και μπορεί να εφαρμοσθεί από όλων των ειδών τους οργανισμούς και όλους τους κλάδους των επιχειρήσεις (βιομηχανία / εμπόριο / υπηρεσίες). Ο τρόπος κάλυψης των απαιτήσεων του Προτύπου εξαρτάται από τη φύση και το χαρακτήρα του οργανισμού, συνεπώς το αποτέλεσμα της μελέτης ενός Συστήματος Ποιότητας οφείλει να είναι απόλυτα εξειδικευμένο και προσαρμοσμένο στις ιδιαιτερότητες του Οργανισμού Υγείας που αποφασίζει να το εγκαταστήσει. Για το λόγο αυτό, η επιλογή του Συμβούλου είναι κρίσιμη παράμετρος για την επιτυχία του εγχειρήματος.

Ο Οργανισμός Υγείας που θα αποφασίσει να εγκαταστήσει και να πιστοποιήσει ένα Σύστημα Ποιότητας μπορεί να προσδοκά στα παρακάτω οφέλη:

  • ενίσχυση της φήμης του.
  • ενίσχυση της αποτελεσματικότητα της οργανωτικής του δομής.
  • δημιουργία κλίματος «εταιρικής κουλτούρας» με σεβασμό στη δουλειά των εργαζομένων.
  • σαφής αναγνώριση και τεκμηρίωση των διεργασιών του Οργανισμού.
  • καλύτερη επικοινωνία με άλλα τμήματα και κλινικές.
  • διαρκής βελτίωση διαδικασιών παροχής υπηρεσιών υγείας σε εξωτερικούς και εσωτερικούς ασθενείς κάτω από μετρήσιμους δείκτες (Quality Objectives).

Θα πρέπει να τονιστεί όλες οι προσπάθειες που έχουν γίνει έως σήμερα και ολοκληρώθηκαν με επιτυχία ή είναι σε εξέλιξη, αφορούν την πιστοποίηση νοσηλευτικών και διοικητικών διεργασιών. Η επόμενη ημέρα, που δεν είναι τόσο μακρινή για την ελληνική πραγματικότητα, αφορά τη διαπίστευση και των ιατρικών διεργασιών αφού θα έχουν αναπτυχθεί και θα εφαρμόζονται ιατρικά πρωτόκολλα. Με δεδομένα τα βήματα που έχουν ήδη δρομολογηθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι βέβαιο ότι προς τα τέλη της δεκαετίας θα είναι απαραίτητη η διαπίστευση ενός Οργανισμού Υγείας από μία ανεξάρτητη αρχή, για να μπορεί αυτός να λειτουργεί και να παρέχει υπηρεσίες Υγείας.

Σταύρος Συνοδινός
Διευθυντής Μελετών
ΑΡΙΣΤΗ Συμβουλευτική