του ΣΤΑΥΡΟΥ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ - Διευθυντής Μελετών, ΑΡΙΣΤΗ Συμβουλευτική
Δημοσιεύτηκε στο ηλεκτρονικό περιοδικό της Ε.Κ.Πο.Σ.Π.Ο. ΝΟΣΤΟΣ www.nostos.gr
Η τρέχουσα δεκαετία σημαδεύτηκε -στο χώρο της Ποιότητας- από μία «έκρηξη» πιστοποιήσεων με βάση κυρίως το πρότυπο ISO9001:2008, με αποτέλεσμα οι πιστοποιημένες Εταιρίες να ξεπερνούν σήμερα τις 6.000, αριθμός πολύ μεγάλος, αν αναλογιστεί κανείς, ότι δεκαπέντε χρόνια πριν, οι αντίστοιχες Εταιρίες δεν ξεπερνούσαν τις 100. Όλοι μας έχουμε γίνει κάποια στιγμή αποδέκτες προϊόντων και υπηρεσιών από πιστοποιημένες Εταιρίες. Μερικές φορές η ποιότητα των προϊόντων ή των υπηρεσιών προκαλεί διάφορες σκέψεις και απορίες.
Αυτή η εταιρεία έχει ISO, άρα είναι καλύτερη από τις άλλες.
Το να πιστοποιηθεί κάποιος κατά ISO9001:2008 δεν σημαίνει αυτομάτως ότι έγινε καλύτερος από τον ανταγωνιστή του. Σημαίνει ότι έχει προσπαθήσει να οργανωθεί, έτσι ώστε να παρέχει προϊόντα & υπηρεσίες με σταθερή ποιότητα . Αν συνυπολογίσουμε δε, ότι ένα καλό Σύστημα Ποιότητας οφείλει να είναι ευέλικτο και άμεσα προσαρμόσιμο στις νέες πραγματικότητες που διαμορφώνονται, τότε γίνεται εύκολα αντιληπτό πώς μπορεί να βοηθήσει ένα Σύστημα Ποιότητας στην ανάπτυξη μιας επιχείρησης.
Το πήραμε το ISO. Δεν ήταν τόσο δύσκολο τελικά.
Η απόκτηση ενός πιστοποιητικού δεν είναι μία δύσκολη υπόθεση, είναι όμως μία πολύ σοβαρή υπόθεση. Η ανάπτυξη ενός Συστήματος Ποιότητας, είναι το αποτέλεσμα συντονισμένης συνεργασίας μεταξύ Συμβούλου και Εταιρίας. Υπάρχουν βέβαια και περιπτώσεις που κάποιες επιχειρήσεις & οργανισμοί απέκτησαν πιστοποιητικό «εύκολα και οικονομικά» μέσα σε 1-2 ημέρες.
Ελάτε λοιπόν καλοί μας πελάτες. Έχουμε ISO!
Σε μία εποχή πολυεπίπεδης κρίσης για όλων των ειδών τις επιχειρήσεις & τους οργανισμούς, οι επικεφαλείς αναζητούν να προσδώσουν στον Φορέα τους πλεονεκτήματα. Στο σκεπτικό αυτό βασίζεται πολλές φορές και η εγκατάσταση Συστήματος Ποιότητας. Γι' αυτό πρέπει να γίνει σαφές ότι η απόφαση να ξεκινήσει ένας Οργανισμός τη Μελέτη και Εγκατάσταση ενός Συστήματος Ποιότητας σύμφωνα με το πρότυπο ISO9001:2008, είναι πρωτίστως μία απόφαση επενδυτική. Δεν επενδύονται μόνο χρήματα, αλλά και χρόνος.
Πολύ χαρτούρα με αυτό το ISO. Μάλλον θέλαμε κάτι πιο ελαφρύ.
Η αγορά ωριμάζει και η υιοθέτηση ενός Συστήματος Ποιότητας από μία επιχείρηση ή έναν οργανισμό -σε οποιοδήποτε τομέα και αν δραστηριοποιείται- γίνεται όλο και πιο αναγκαία. Η ουσία ενός Συστήματος δεν εξαντλείται στην φημολογούμενη «γραφειοκρατία» που αυτό μπορεί να επιφέρει στη λειτουργία της εταιρίας ή του Φορέα. Η παρακολούθηση οικονομικών και ποιοτικών δεικτών (όπως ο βαθμός επίτευξης του προϋπολογισμού, ο βαθμός απορροφητικότητας κονδυλίων κλπ), η συχνότητα και τα ποσοστά ανανέωσης του πελατολογίου της, το «γύρισμα» του αποθέματος (που αντικατοπτρίζει δεσμευμένο κεφάλαιο), το ποσοστό των επιστροφών σε σχέση με το τζίρο, το ποσοστό των συμβάσεων που υλοποιούνται εντός ή εκτός των προβλεπόμενων χρόνων κ.ά. είναι τα κρίσιμα σημεία ενός «ζωντανού» Συστήματος Ποιότητας. Με βάση τα παραπάνω και οι διαδικασίες που θα δημιουργηθούν δεν θα είναι γενικές και αόριστες αλλά θα υπηρετούν τη λογική της παρακολούθησης των αναφερόμενων δεικτών και άρα τη συνολική πορεία της επιχείρησης.
Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και ISO
Είναι βέβαια διαφορετική η οπτική της μη κερδοσκοπικής εταιρείας, ιδίως αν ταυτίζεται με μη κυβερνητική οργάνωση. Στις περιπτώσεις αυτές ο λόγος ύπαρξης δεν είναι το κέρδος ή η αύξησή του, αλλά η προσφορά στο κοινωνικό σύνολο και το μεράκι. Οι οργανώσεις αυτού του χαρακτήρα βασίζουν την καθημερινή λειτουργία τους στην εθελοντική προσφορά και στην «ψυχή» των ανθρώπων τους. Όμως, το ίδιο το νομοθετικό πλαίσιο, επιχειρώντας να διασφαλίσει απαιτήσεις ποιότητας, ζητά πλέον την «πιστοποίηση της επάρκειάς» τους προκειμένου να χρηματοδοτήσει κάποιες από τις δράσεις τους.
Αξίζει τον κόπο μία ΜΚΟ να μπει στην διαδικασία εξασφάλισης ποιότητας;
Ανάλογα με τις επιδιώξεις, οι διαδικασίες ποιότητας μπορούν να εξασφαλίσουν μείωση του κόστους λειτουργίας υπό την προϋπόθεση ότι ο φορέας είναι σε θέση να πετύχει τη δέσμευση όλων στην τήρηση των διαδικασιών, την ίδια δέσμευση που, σε μια κερδοσκοπική επιχείρηση εξασφαλίζει το συμβόλαιο της εργασίας, αλλά σε μια μη κερδοσκοπική εναπόκειται συχνά στο «φιλότιμο» ή στην αφοσίωση των στελεχών. Από την άλλη πλευρά, η διατήρηση της ισορροπίας μεταξύ εθελοντισμού και επαγγελματισμού, όσο κι αν είναι μια δύσκολη υπόθεση, δεν παύει να είναι αποτελεσματική -στο βαθμό βεβαίως που επιτυγχάνεται- γιατί προσφέρει το καλύτερο και από τις δύο οπτικές. Η επιτυχημένη εισαγωγή πιστοποιημένων διαδικασιών σε αυτό το πλαίσιο, εξαρτάται από τη θέληση της διοίκησης μιας ΜΚΟ να χειριστεί το "σοκ" του εκσυγχρονισμού και από την ικανότητα των στελεχών της να συμβάλλουν στην προτυποποίηση της σωρευμένης εταιρικής γνώσης που αποτελεί την ιδιαίτερη "ψυχή" του φορέα.
Σύμβουλος ποιότητας : ένα πρόσωπο παρεξηγημένο
Ο σύμβουλος αναλαμβάνει το «πάντρεμα» ανάμεσα στις απαιτήσεις του συστήματος ποιότητας και την καθημερινότητα του φορέα. Είναι τόσο απαραίτητος όσο και ο διαιτολόγος στα άτομα που επιχειρούν να κάνουν δίαιτα. Εφόσον διαθέτει εμπειρία με την παρουσία του γλιτώνει χρόνο στα στελέχη του φορέα, συστηματοποιεί την άγραφη κουλτούρα και δίνει προτεραιότητες.
Από τον μύθο του 1996 στην πραγματικότητα του 2009, τα Συστήματα Ποιότητας εξακολουθούν να αποτελούν την πρώτη επιλογή των επιχειρήσεων & των οργανισμών που αποφασίζουν να οργανωθούν καλύτερα, για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις των καιρών.
Σταύρος Συνοδινός
Διευθυντής Μελετών
ΑΡΙΣΤΗ Συμβουλευτική