20 χρόνια

Πιστοποίηση Ποιότητας & Οικολογική Πιστοποίηση στις Υπηρεσίες Καθαρισμού - Μύθοι & Πραγματικότητα

4.jpg

του ΣΤΑΥΡΟΥ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ - Διευθυντής Μελετών, ΑΡΙΣΤΗ Συμβουλευτική

 

Η δεκαετία που πέρασε σημαδεύτηκε -στο χώρο της Ποιότητας- από μία «έκρηξη» πιστοποιήσεων με βάση κυρίως το πρότυπο ISO9001:2008, με αποτέλεσμα οι πιστοποιημένες Εταιρίες να ξεπερνούν σήμερα τις 8.000, αριθμός πολύ μεγάλος, αν αναλογιστεί κανείς, ότι την προηγούμενη δεκαετία, οι αντίστοιχες Εταιρίες δεν ξεπερνούσαν τις 100.

Έτσι, είναι σχεδόν βέβαιο ότι όλοι έχουμε γίνει κάποια στιγμή αποδέκτες προϊόντων και υπηρεσιών από πιστοποιημένες Εταιρίες. Σε αρκετές περιπτώσεις όμως η ποιότητα που συναντάμε είναι κακή, κάτι που εύλογα προκαλεί ερωτηματικά του τύπου:

  • «Είναι καλύτερος τελικά όποιος έχει πιστοποιητικό?»
  • «Πόσο δύσκολο είναι τελικά να αποκτήσει κανείς πιστοποιητικό ISO?»
  • «Έχοντας το πιστοποιητικό μπορώ να προσδοκώ εμπορικά οφέλη?»
  • «Αξίζει το κόπο να μπει κανείς στη διαδικασία ή μόνο γραφειοκρατία θα προσθέσει?»
  • «Υπάρχει τελικά οικολογική πιστοποίηση υπηρεσιών καθαρισμού

Σε μία εποχή ιδιαίτερα ανταγωνιστική για όλων των ειδών τις επιχειρήσεις, οι επαγγελματίες του καθαρισμού αναζητούν να προσδώσουν στην Εταιρία τους πλεονεκτήματα απέναντι στον ανταγωνισμό. Και επειδή το οικονομικό πλεονέκτημα έχει προ πολλού πεθάνει αναζητούνται άλλοι τρόποι διαφοροποίησης. Στο σκεπτικό αυτό βασίζεται πολλές φορές και η εγκατάσταση Συστήματος Ποιότητας αλλά και η προσπάθεια χαρακτηρισμού των υπηρεσιών καθαρισμού με προσδιορισμούς, «οικολογικές», «φιλικές προς το περιβάλλον» κλπ.

Το να πιστοποιηθεί κάποιος κατά ISO9001:2008 δεν σημαίνει αυτομάτως ότι έγινε καλύτερος από τον ανταγωνιστή του. Σημαίνει ότι έχει προσπαθήσει να οργανώσει την επιχείρησή του, έτσι ώστε να παρέχει προϊόντα & υπηρεσίες με ποιότητα σταθερή, με σαφείς τάσεις βελτίωσης. Αν συνυπολογίσουμε δε, ότι ένα καλό Σύστημα Ποιότητας οφείλει να είναι ευέλικτο και άμεσα προσαρμόσιμο στις νέες πραγματικότητες που διαμορφώνονται στην αγορά, τότε γίνεται εύκολα αντιληπτό πώς μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη της επιχείρησης.

Η απόκτηση ενός πιστοποιητικού δεν είναι μία δύσκολη υπόθεση, είναι όμως μία πολύ σοβαρή υπόθεση. Η ανάπτυξη ενός Συστήματος Ποιότητας, που δεν έχει ανάγκη την «εύνοια» κανενός Φορέα Πιστοποίησης, (πρέπει να) είναι το αποτέλεσμα μιας σοβαρής και συντονισμένης συνεργασίας μεταξύ Συμβούλου και Εταιρίας. Δεν μπορούμε όμως να αρνηθούμε και περιπτώσεις που κάποιες επιχειρήσεις απέκτησαν πιστοποιητικό «εύκολα και οικονομικά», πολλές φορές μέσα σε 1-2 ημέρες. Περιπτώσεις σαν κι αυτές προκαλούν την (μερική έστω) απαξίωση της Πιστοποίησης Ποιότητας στην επιχειρηματική συνείδηση, κάτι που απαξιώνει με τη σειρά του τα όποια εμπορικά οφέλη προσδοκούνται από την επικοινωνία της πιστοποίησης στην αγορά.

Από εκεί και πέρα, δεν υπάρχει θέμα ορισμού οικολογικών υπηρεσιών καθαρισμού. Υπάρχουν βέβαια αρκετές περιπτώσεις οργανισμών (GREEN SEAL, NORDIC SWAN, PROCURA PLUS) που καθορίζουν τα περιβαλλοντικά standards που πρέπει να πληρούν τα προϊόντα καθαρισμού, αναλύοντας και μελετώντας όλο τον κύκλο ζωής των προϊόντων. Επομένως, είναι εφικτή η παροχή «οικολογικής πιστοποίησης» μιας εταιρίας καθαρισμού, βασισμένη όμως σε προϊόντα πιστοποιητικού πράσινης ταυτότητας (eco label). Επομένως, ένας επαγγελματίας του καθαρισμού μπορεί να επικαλείται τη χρήση οικολογικών προϊόντων στον καθαρισμό. Η χρήση τέτοιων προϊόντων δεν είναι όμως ικανή και αναγκαία συνθήκη, ώστε να χαρακτηριστεί το σύνολο της υπηρεσίας ως οικολογική. Αν -για παράδειγμα- η μεταφορά των προϊόντων στο χώρο της εργασίας γίνεται με ένα πεπαλαιωμένο όχημα, το οποίο εκπέμπει σωρεία «μη οικολογικών ρύπων», οποιαδήποτε συζήτηση για οικολογικές υπηρεσίες ακυρώνεται.

Σε κάθε περίπτωση η απόκτηση πιστοποιητικών ή η χρήση πιστοποιημένων προϊόντων δεν μπορεί από μόνη της να αλλάξει το επίπεδο της παρεχόμενης υπηρεσίας. Οι όποιες πιστοποιήσεις είναι σαν τη συσκευασία. Ένα καλό προϊόν μπορούν να το κάνουν καλύτερο. Ένα κακό προϊόν δεν μπορούν όμως να το κάνουν καλό.

Σταύρος Συνοδινός
Διευθυντής Μελετών
ΑΡΙΣΤΗ Συμβουλευτική